![](https://www.juniorschool.pl/wp-content/uploads/2020/04/1-1024x858.jpg)
Trochę teorii
Mała motoryka to wszelkie czynności wykonywane przez palce i dłonie. Doskonalenie tej umiejętności odbywa się od najwcześniejszych lat życia dziecka, początkowo jest to tylko umiejętność chwytania zabawki, następnie układania klocków, rysowanie, czynności samoobsługowe, aż w końcu sznurowanie butów czy odpowiedni chwyt ołówka lub innego narzędzia pisarskiego.
Niestety, czasami mimo dogodnych i stymulujących warunków w życiu dziecka, zdarza się, że dzieci wykazują zaburzenia w zakresie małej motoryki. Nie należy ich bagatelizować, ponieważ nie miną same, a będą się nawarstwiać.
Bez umiejętności grafomotorycznych trudniej jest dziecku mówić! Badania wskazują, że obszary ruchowe ręki i mowy znajdują się bardzo blisko siebie w mózgu, stymulacja jednego z nich wpływa na drugi.
„To dzięki ręce człowiek zarabia na życie, rodzice pieszczą swoje dzieci, muzyk gra sonaty, ociemniały czyta, a głuchy mówi.”
Sir Charles Bell
Skąd mam wiedzieć czy moje dziecko ma trudności?
Jeżeli zauważasz u swojego dziecka:
• Niezgrabny chód,
• Trudność z utrzymaniem równowagi
• Trudności w rzucaniu do celu piłki i łapania jej.
• Lęk przed chodzeniem po różnorodnych powierzchniach (trawa, piasek, mech)
• Brak zainteresowania typowymi zabawami rówieśniczymi grami
zespołowymi (brak zwinności i niezdarność ruchowa)
• Trudności w czynnościach samoobsługowych (ubieranie, jedzenie, mycie)
• Niechęć do rysowania, malowania, lepienia, nawlekania, układania
![](https://www.juniorschool.pl/wp-content/uploads/2020/04/3-1024x683.jpg)
Co możesz robić z dzieckiem w domu?
Chyba nie ma domu, w którym nie znajdzie się chociaż kilka klocków LEGO. To świetna okazja do ćwiczenia małych mięśni i ścięgien młodych rączek. Klocka trzeba trzymać, wcisnąć w drugiego, odłączyć od reszty. Możecie wymyślać wspaniałe projekty, wyszukując instrukcji w internecie lub po prostu budować to, na co macie ochotę.
![](https://www.juniorschool.pl/wp-content/uploads/2020/04/1a-1-1024x635.png)
Play doh to mój temat rzeka. Mogłabym pisać i pisać na temat rodzajów zastosowania go we wspieraniu wielu obszarów rozwoju, ale dziś interesuje nas mała motoryka. Zatem można pracować z tą cudowną (aczkolwiek łatwo wysychającą masą) na kilka sposobów.
Zaczynamy od ruchów mniej precyzyjnych – robienie dużej kulki play doh, angażując w to łuki dłoniowe i koordynację ręka-ręka.
Następnym etapem będzie wałkowanie play doh i tworzenie „węży”, można z nich układać kształty, litery, zwijać w ślimaka lub robić kluski spaghetti. Potem prosimy dziecko o wykonanie paluszkami niewielkich kuleczek.
![](https://www.juniorschool.pl/wp-content/uploads/2020/04/2a-1024x653.png)
Możecie pobawić się na zmianę w chowanie różnych przedmiotów w kuleczkach play doh lub wyciskanie literek z pieczątek na tej cudownie kolorowej masie.
![](https://www.juniorschool.pl/wp-content/uploads/2020/04/3a-1024x481.png)
Czynności dnia codziennego są również świetną okazją do wspierania rozwoju małej motoryki. Szycie to jedna z moich ulubionych form pracy
z dziećmi, ponieważ niewielu rodziców nie daje dzieciom igły z obawy przed zrobieniem sobie krzywdy. W internecie można co prawda znaleźć plastikowe, bezpieczne igły, ale ja wolę używać tych prawdziwych, dużych cerówek. Moje doświadczenie pokazało mi, że dzieci są naprawdę ostrożne i kiedy pokażemy im jak bezpiecznie używać igły, naprawdę się starają. Na początku pokażcie im prosty ścieg -fastrygę, potem można już zacząć przyszywać guziki 🙂
![](https://www.juniorschool.pl/wp-content/uploads/2020/04/4a-1024x381.png)
Czynności dnia codziennego są również świetną okazją do wspierania rozwoju małej motoryki. I tak mamy wszelkiego rodzaju przelewanie, nalewanie, przesypywanie, przekładanie szczypcami.
![](https://www.juniorschool.pl/wp-content/uploads/2020/04/5a-1024x649.png)
Na koniec połączenie ćwiczeń grafomotorycznych z doznaniami sensorycznymi. Czyli sensoryczne tace do pisania. Na taką tacę (ja kupuję moje w zwykłym sklepie gospodarstwa domowego) można wysypać wszystko, co znajdziemy w domu i dookoła niego: mąkę, ryż, kaszę, soję, piasek, suche, pokruszone liście lub błoto 🙂
Do pisania po takiej tacy można użyć paluszków, pędzli, pomponów lub bardziej nietypowych jak laska cynamonu, laseczka cukrowa itp.
![](https://www.juniorschool.pl/wp-content/uploads/2020/04/6a-1024x591.png)
Życzę Wam wielu wspólnych kreatywnych chwil. Jeśli macie ochotę podzielić swoimi doświadczeniami możecie kontaktować się z nami poprzez Facebook oraz mailowo.
akademia@juniorschool.pl.